Zrzut ekranu 2025-07-23 235356.png
WYDANIE: lipiec - sierpień | 4 (81) 2025

DROGI GMINNE I POWIATOWE

lipiec - sierpień

Szanowni Czytelnicy,

w wydaniu lipiec-sierpień pragniemy skupić się na zagadnieniu zielonej transformacji. Istnieją różne sposoby ograniczenia negatywnego wpływu inwestycji drogowych i transportu na środowisko. Oddajemy głos naszym ekspertom, aby mogli przedstawić dane zjawisko w sposób wielowymiarowy.

Pragniemy polecić uwadze wywiad z Piotrem Frankem – prowadzącym podcast „Na dobrym torze”. W rozmowie skupiamy się na roli zrównoważonego transportu we współczesnym świecie. Poruszone zostają takie zagadnienia jak gotowość części społeczeństwa do rezygnacji z poruszania się samochodem czy wzrost znaczenia środków mikromobilności, jak hulajnogi elektryczne oraz rowery miejskie. Nie mogło również zabraknąć rozważań na temat trendów technologicznych, dopasowanych do wyzwań klimatycznych oraz demograficznych.

Z kolei Miron Tadych w swoim opracowaniu skupia się na Zielonej Mobilności na Śląsku, stawiając ten region za przykład ośrodka przemysłowego przechodzącego transformację. Autor dokonuje analizy porównawczej kluczowych filarów zielonej mobilności na Śląsku i zielonej strategii Unii Europejskiej. W kontekście nowoczesnych rozwiązań należy również wyróżnić artykuł poświęcony oświetleniu w smart city. Autorzy tłumaczą w opracowaniu, czym są platformy Smart City oraz otwarte interfejsy API.

Trudno mówić o zielonej transformacji bez odpowiedniej infrastruktury. Rafał Czerwczak, główny specjalista w Wydziale Dokumentacji Technicznej i Przygotowania Inwestycji ZDW w Łodzi, przygotował artykuł poświęcony budowie dróg rowerowych. Ekspert przybliża zagadnienie, jakim jest strefa bez przeszkód, i jak jej szerokość jest uzależniona od przędności dopuszczalnej na drodze.

Z życzeniami owocnej lektury
redakcja czasopisma „Drogi Samorządowe”

Zamów prenumeratę

UTRZYMANIE DRÓG

MICHAŁ STAWOWIAK lipiec-sierpień | 4 (81) 2025

OCENA STOSOWANYCH METOD OCHRONY PRZED KOROZJĄ ELEMENTÓW STALOWYCH MASZYN DROGOWYCH

Realizacja działań w przedsiębiorstwach wymaga zarówno odpowiedniego planowania zadań, jak również planowania pracy pracowników oraz odpowiedniego sprzętu, maszyn i urządzeń. Niezależnie od typu przedsiębiorstwa i realizowanych prac, sprzęt ten musi spełniać określone wymagania jakościowe. Z jednej strony wytwarzane wyroby, materiały są poddawane kontroli jeszcze w trakcie trwania procesów produkcyjnych i w momencie wykrycia wad wdrażane są działania naprawcze. Z drugiej strony gotowe wyroby trafiają do klientów i również tam mogą uwidocznić się pewne problemy i wady. W związku z tym ważne jest, aby zdiagnozować problem i starać się go wyeliminować bądź zminimalizować w przyszłości – zarówno miejscowo, ale również przekazując informację producentowi.

TECHNOLOGIE

RAFAŁ CZERWCZAK lipiec-sierpień | 4 (81) 2025

BUDOWA DRÓG ROWEROWYCH I PIESZYCH A KONIECZNOŚĆ WYZNACZANIA STREFY BEZ PRZESZKÓD

Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 24 czerwca 2022 r. w sprawie przepisów techniczno-budowlanych dotyczących dróg publicznych (PTB) wprowadziło do systemu warunków technicznych w drogownictwie nowy element w postaci strefy bez przeszkód. Rozwiązanie, które ma służyć poprawie bezpieczeństwa ruchu drogowego, skutkuje jednocześnie koniecznością znacznego zwiększania szerokości pasów drogowych. Idące za tym zwiększenie ekonomicznych, środowiskowych i społecznych kosztów inwestycji w sposób szczególny rzutuje na inwestycje dotyczące dróg pieszych i rowerowych.

Technologie EMIL OKRASA MARCIN PIETRASIK lipiec-sierpień | 4 (81) 2025

SMART CITY OŚWIETLENIE: TECHNOLOGIE, SYSTEMY I KORZYŚCI

Miasta dynamicznie się rozwijają. Życie nabiera tempa, a mieszkańcy oczekują coraz więcej: bezpieczeństwa, komfortu oraz dbałości o środowisko. W odpowiedzi na te potrzeby pojawia się inteligentne oświetlenie miejskie – rozwiązanie, które nie tylko obniża koszty energii, ale przede wszystkim poprawia jakość życia w przestrzeni publicznej.

WYWIAD

PRAWNE ZESZYTY DROGOWE

PATRYCJA JASIK lipiec-sierpień | 4 (81) 2025

REKLAMY I MATERIAŁY WYBORCZE W PASIE DROGOWYM – ASPEKTY PRAWNE I PRAKTYCZNE

Pas drogowy pełni kluczową funkcję w infrastrukturze publicznej – jest przestrzenią technicznie i prawnie podporządkowaną funkcjonowaniu drogi. Każda ingerencja w ten obszar wymaga szczególnej ostrożności i uzasadnienia, zwłaszcza gdy dotyczy umieszczania reklam oraz materiałów wyborczych. Dla zarządców dróg publicznych temat ten jest szczególnie istotny w okresie okołowyborczym, a takich w ostatnim czasie nie brakuje.

PRZEMYSŁAW GOGOJEWICZ lipiec-sierpień | 4 (81) 2025

SZCZEGÓLNE ZASADY PRZYGOTOWANIA I REALIZACJI INWESTYCJI W ZAKRESIE DRÓG PUBLICZNYCH – ASPEKTY PRAKTYCZNE, CZ. 1

Decyzja wydana w oparciu o przepisy ustawy z dnia 10 kwietnia 2003 r. o szczególnych zasadach przygotowania i realizacji inwestycji w zakresie dróg publicznych jest rozstrzygnięciem o charakterze związanym, gdyż jak wynika z art. 11e specustawy drogowej, zezwolenia na realizację inwestycji drogowej nie można uzależniać od spełnienia świadczeń lub warunków nieprzewidzianych obowiązującymi przepisami.

lipiec-sierpień | 4 (81) 2025

SZCZEGÓLNE ZASADY PRZYGOTOWANIA I REALIZACJI INWESTYCJI W ZAKRESIE DRÓG PUBLICZNYCH – ASPEKTY PRAKTYCZNE, CZ. 2

W ramach postępowania prowadzonego w oparciu o przepisy specustawy drogowej organy orzekające badają jedynie kwestie formalnoprawne i kompletność wniosku o wydanie zezwolenia na realizację inwestycji drogowej. Organy nie posiadają zatem kompetencji do wyznaczania, korygowania trasy inwestycji czy też do zmiany proponowanych rozwiązań co do jej przebiegu. Procedujące w tym postępowaniu organy administracji publicznej nie są także uprawnione do przeprowadzania jakiejkolwiek oceny, co do racjonalności czy słuszności koncepcji przedstawionej przez inwestora. Wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie z dnia 9 stycznia 2025 r., II SA/Kr 1289/24

WARTO WIEDZIEĆ

MIRON TADYCH lipiec-sierpień | 4 (81) 2025

ZIELONA MOBILNOŚĆ NA ŚLĄSKU – WZORZEC EUROPEJSKIEJ TRANSFORMACJI?

Niniejszy artykuł przedstawia pogłębioną analizę transformacji Śląska, regionu historycznie zdominowanego przez przemysł wydobywczy i ciężki, w rozwijające się centrum zielonej mobilności. Proces ten jest napędzany przez globalne imperatywy klimatyczne oraz strategiczne cele Europejskiego Zielonego Ładu. Śląsk, z jego unikalnym dziedzictwem przemysłowym, aktywnie inwestuje w rozbudowę infrastruktury elektromobilności, modernizację transportu publicznego oraz rozwój innowacyjnych technologii. Kluczową rolę w tej transformacji odgrywa Centrum Nowej Mobilności (CNM), które funkcjonuje jako centralny katalizator innowacji, integrując środowiska naukowe, biznesowe i samorządowe.

ARTYKUŁ SPONSOROWANY

artykuł sponsorowany lipiec-sierpień | 4 (81) 2025

HYDROMEDIA – WODOPRZEPUSZCZALNY BETON DLA ZRÓWNOWAŻONYCH MIAST

Samorządy stoją dziś przed jednym z największych wyzwań współczesności: koniecznością szybkiej i skutecznej adaptacji do zmieniających się warunków klimatycznych i środowiskowych. Skutki zmian klimatu są coraz bardziej odczuwalne, częstsze i intensywniejsze opady deszczu oddziałują na miejską infrastrukturę, która nie jest na nie przygotowana. Odpowiedzią na te wyzwania jest innowacyjny beton wodoprzepuszczalny Hydromedia, który został zaprojektowany z myślą o inteligentnym zarządzaniu wodą opadową w przestrzeni miejskiej. Dzięki swojej unikalnej strukturze pozbawionej drobnych frakcji materiał ten umożliwia szybkie wsiąkanie wody w grunt, co znacząco odciąża systemy kanalizacyjne.

NEWS

News PRZEMYSŁAW GOGOJEWICZ lipiec-sierpień | 4 (81) 2025

ZMIANY W PRAWIE

Zgodnie z ustawą z dnia 4 kwietnia 2025 r. o zmianie ustawy o drogach publicznych
(t.j. Dz.U. z 2025 r. poz. 641) śródmiejską strefę płatnego parkowania ustala się
na obszarach zgrupowania intensywnej zabudowy funkcjonalnego śródmieścia,
które stanowi faktyczne centrum miasta lub dzielnicy, lub na obszarze uzdrowiska
(strefa ochrony uzdrowiskowej A i B), lub obszarze ochrony uzdrowiskowej
(strefa ochrony uzdrowiskowej A i B), jeżeli spełnione są warunki, o których mowa
w ust. 2, a ustanowienie strefy płatnego parkowania może nie być wystarczające
do realizacji lokalnej polityki transportowej lub polityki ochrony środowiska.