News

ZMIANY W PRAWIE

Zgodnie z ustawą z dnia 4 kwietnia 2025 r. o zmianie ustawy o drogach publicznych
(t.j. Dz.U. z 2025 r. poz. 641) śródmiejską strefę płatnego parkowania ustala się
na obszarach zgrupowania intensywnej zabudowy funkcjonalnego śródmieścia,
które stanowi faktyczne centrum miasta lub dzielnicy, lub na obszarze uzdrowiska
(strefa ochrony uzdrowiskowej A i B), lub obszarze ochrony uzdrowiskowej
(strefa ochrony uzdrowiskowej A i B), jeżeli spełnione są warunki, o których mowa
w ust. 2, a ustanowienie strefy płatnego parkowania może nie być wystarczające
do realizacji lokalnej polityki transportowej lub polityki ochrony środowiska.

Z UZASADNIENIA DO USTAWY


Miasta Polski od wielu lat borykają się z nadmierną kongestią samochodową. W szczególności napływ samochodów w szczycie sezonu i w weekendy sprawia, iż powierzchnia zajęta przez samochody zaparkowane w centrach miast bywa większa niż całkowita powierzchnia dróg publicznych tego obszaru.
Kierowcy w centrach miast wykorzystują do parkowania każdy wolny fragment przestrzeni, niszcząc przy tym zieleń miejską oraz uszkadzając niejednokrotnie zabytkową tkankę miejską. Tak duże natężenie ruchu to również istotne zanieczyszczenia środowiskowe, związane z emisją spalin samochodowych i hałasu. Stąd celem niniejszego projektu ustawy jest nowelizacja ustawy z dnia 21 marca 1985 r. o drogach publicznych (Dz.U. z 2024 r. poz. 320 i 1222) polegająca na wprowadzeniu zmiany stawek opłat za postój pojazdów
w strefie płatnego parkowania.

Aby przeczytać artykuł w wersji elektronicznej, musisz posiadać opłaconą PRENUMERATĘ.

   
STREFA DLA
PROFESJONALISTÓW

ZOBACZ ARTYKUŁY O TEJ SAMEJ TEMATYCE

RAFAŁ CZERWCZAK lipiec-sierpień | 4 (81) 2025

BUDOWA DRÓG ROWEROWYCH I PIESZYCH A KONIECZNOŚĆ WYZNACZANIA STREFY BEZ PRZESZKÓD

Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 24 czerwca 2022 r. w sprawie przepisów techniczno-budowlanych dotyczących dróg publicznych (PTB) wprowadziło do systemu warunków technicznych w drogownictwie nowy element w postaci strefy bez przeszkód. Rozwiązanie, które ma służyć poprawie bezpieczeństwa ruchu drogowego, skutkuje jednocześnie koniecznością znacznego zwiększania szerokości pasów drogowych. Idące za tym zwiększenie ekonomicznych, środowiskowych i społecznych kosztów inwestycji w sposób szczególny rzutuje na inwestycje dotyczące dróg pieszych i rowerowych.