Utrzymanie dróg

OCENA STOSOWANYCH METOD OCHRONY PRZED KOROZJĄ ELEMENTÓW STALOWYCH MASZYN DROGOWYCH

Realizacja działań w przedsiębiorstwach wymaga zarówno odpowiedniego planowania zadań, jak również planowania pracy pracowników oraz odpowiedniego sprzętu, maszyn i urządzeń. Niezależnie od typu przedsiębiorstwa i realizowanych prac, sprzęt ten musi spełniać określone wymagania jakościowe. Z jednej strony wytwarzane wyroby, materiały są poddawane kontroli jeszcze w trakcie trwania procesów produkcyjnych i w momencie wykrycia wad wdrażane są działania naprawcze. Z drugiej strony gotowe wyroby trafiają do klientów i również tam mogą uwidocznić się pewne problemy i wady. W związku z tym ważne jest, aby zdiagnozować problem i starać się go wyeliminować bądź zminimalizować w przyszłości – zarówno miejscowo, ale również przekazując informację producentowi.

Z ARTYKUŁU DOWIESZ SIĘ:

  • jakie są sposoby zapobiegania korozji,
  • jakie są rodzaje wyrobów malarskich stosowanych do zabezpieczania konstrukcji stalowych,
  • jakie są własności danych wyrobów.

 


SPOSOBY ZAPOBIEGANIA POWSTAWANIU KOROZJI

Istnieje wiele różnych sposobów zapobiegania korozji i ochrony materiałów przed korozją. Wszystkie znane metody można uszeregować w schemacie ogólnym [3]:

  1. Metody oparte na powierzchniowych utrwaleniach, takie jak:
    • odpowiednie projektowanie elementów konstrukcyjnych,
    • należyte przygotowanie powierzchni,
    • zastosowanie ochrony katodowej.
  2. Metody oparte na modyfikowaniu środowiska przez:
    • odpowietrzenie wody lub roztworu obojętnego,
    • oczyszczenie i osuszenie powietrza,
    • dodatek inhibitorów korozji.
  3. Metody oparte na modyfikowaniu tworzywa metalicznego przez:
    • zwiększenie stopnia czystości,
    • wprowadzenie dodatków stopowych,
    • obróbkę cieplną.
  4. Metody oparte na zastosowaniu następujących powłok ochronnych:
    • powłoki składające się z produktów reakcji (chemiczna lub elektrochemiczna obróbka powierzchni metalu),
    • powłoki organiczne (farby, wyroby lakierowe, żywice syntetyczne itp.),
    • powłoki nieorganiczne (emalie, cementy),
    • powłoki metaliczne,
    • krótkoczasowo działające środki ochronne.

Znajomość różnych typów korozji materiałów konstrukcyjnych (metali i stopów) i jej dynamiki w różnych środowiskach stanowi warunek wstępny zastosowania jednej z metod ochrony przed korozją.

Ochrona przed korozją nie ogranicza się tylko do oddziaływania na reakcję między tworzywem (metalem) a środowiskiem, należy bowiem również uwzględnić inne czynniki, jak: fizyczne i mechaniczne własności tworzywa, koszty jego produkcji, dostępność w handlu oraz planowany czas eksploatacji danej konstrukcji. Najczęściej jednak w konstrukcji maszyn drogowych przeważa aspekt ekonomiczny, w wyniku czego znajdują zastosowanie metale tańsze i tym samym mniej odporne na korozję, a ochronę przed korozją przeprowadza się innymi metodami. Często większą skuteczność ochrony można osiągnąć, stosując równocześnie więcej niż jeden czynnik ochrony.

Aby przeczytać artykuł w wersji elektronicznej, musisz posiadać opłaconą PRENUMERATĘ.

   
STREFA DLA
PROFESJONALISTÓW

ZOBACZ ARTYKUŁY O TEJ SAMEJ TEMATYCE