Realizacja działań w przedsiębiorstwach wymaga zarówno odpowiedniego planowania zadań, jak również planowania pracy pracowników oraz odpowiedniego sprzętu, maszyn i urządzeń. Niezależnie od typu przedsiębiorstwa i realizowanych prac, sprzęt ten musi spełniać określone wymagania jakościowe. Z jednej strony wytwarzane wyroby, materiały są poddawane kontroli jeszcze w trakcie trwania procesów produkcyjnych i w momencie wykrycia wad wdrażane są działania naprawcze. Z drugiej strony gotowe wyroby trafiają do klientów i również tam mogą uwidocznić się pewne problemy i wady. W związku z tym ważne jest, aby zdiagnozować problem i starać się go wyeliminować bądź zminimalizować w przyszłości – zarówno miejscowo, ale również przekazując informację producentowi.
Z ARTYKUŁU DOWIESZ SIĘ:
- jakie są sposoby zapobiegania korozji,
- jakie są rodzaje wyrobów malarskich stosowanych do zabezpieczania konstrukcji stalowych,
- jakie są własności danych wyrobów.
SPOSOBY ZAPOBIEGANIA POWSTAWANIU KOROZJI
Istnieje wiele różnych sposobów zapobiegania korozji i ochrony materiałów przed korozją. Wszystkie znane metody można uszeregować w schemacie ogólnym [3]:
- Metody oparte na powierzchniowych utrwaleniach, takie jak:
- odpowiednie projektowanie elementów konstrukcyjnych,
- należyte przygotowanie powierzchni,
- zastosowanie ochrony katodowej.
- Metody oparte na modyfikowaniu środowiska przez:
- odpowietrzenie wody lub roztworu obojętnego,
- oczyszczenie i osuszenie powietrza,
- dodatek inhibitorów korozji.
- Metody oparte na modyfikowaniu tworzywa metalicznego przez:
- zwiększenie stopnia czystości,
- wprowadzenie dodatków stopowych,
- obróbkę cieplną.
- Metody oparte na zastosowaniu następujących powłok ochronnych:
- powłoki składające się z produktów reakcji (chemiczna lub elektrochemiczna obróbka powierzchni metalu),
- powłoki organiczne (farby, wyroby lakierowe, żywice syntetyczne itp.),
- powłoki nieorganiczne (emalie, cementy),
- powłoki metaliczne,
- krótkoczasowo działające środki ochronne.
Znajomość różnych typów korozji materiałów konstrukcyjnych (metali i stopów) i jej dynamiki w różnych środowiskach stanowi warunek wstępny zastosowania jednej z metod ochrony przed korozją.
Ochrona przed korozją nie ogranicza się tylko do oddziaływania na reakcję między tworzywem (metalem) a środowiskiem, należy bowiem również uwzględnić inne czynniki, jak: fizyczne i mechaniczne własności tworzywa, koszty jego produkcji, dostępność w handlu oraz planowany czas eksploatacji danej konstrukcji. Najczęściej jednak w konstrukcji maszyn drogowych przeważa aspekt ekonomiczny, w wyniku czego znajdują zastosowanie metale tańsze i tym samym mniej odporne na korozję, a ochronę przed korozją przeprowadza się innymi metodami. Często większą skuteczność ochrony można osiągnąć, stosując równocześnie więcej niż jeden czynnik ochrony.
Aby przeczytać artykuł w wersji elektronicznej, musisz posiadać opłaconą PRENUMERATĘ.