Utrzymanie dróg

Utrzymanie dróg

MICHAŁ STAWOWIAK lipiec-sierpień | 4 (81) 2025

OCENA STOSOWANYCH METOD OCHRONY PRZED KOROZJĄ ELEMENTÓW STALOWYCH MASZYN DROGOWYCH

Realizacja działań w przedsiębiorstwach wymaga zarówno odpowiedniego planowania zadań, jak również planowania pracy pracowników oraz odpowiedniego sprzętu, maszyn i urządzeń. Niezależnie od typu przedsiębiorstwa i realizowanych prac, sprzęt ten musi spełniać określone wymagania jakościowe. Z jednej strony wytwarzane wyroby, materiały są poddawane kontroli jeszcze w trakcie trwania procesów produkcyjnych i w momencie wykrycia wad wdrażane są działania naprawcze. Z drugiej strony gotowe wyroby trafiają do klientów i również tam mogą uwidocznić się pewne problemy i wady. W związku z tym ważne jest, aby zdiagnozować problem i starać się go wyeliminować bądź zminimalizować w przyszłości – zarówno miejscowo, ale również przekazując informację producentowi.

MICHAŁ STAWOWIAK maj-czerwiec | 3 (80) 2025

ZAGADNIENIA WŁAŚCIWEGO UTRZYMANIA I KONSERWACJI ZADRZEWIENIA PRZYDROŻNEGO

Zieleń przydrożna to roślinność umieszczona w pasie drogowym w szczególności w celu ochrony użytkowników drogi przed oślepianiem przez pojazdy nadjeżdżające z kierunku przeciwnego, ochrony drogi przed zawiewaniem i zaśnieżaniem, ochrony przyległego terenu przed nadmiernym hałasem, zanieczyszczeniem powietrza, wody i gleby.

Utrzymanie dróg MICHAŁ STAWOWIAK wrzesień-październik | 5 (76) 2024

ZAGADNIENIE WYSTĘPOWANIA PRZEŁOMÓW DROGOWYCH NA TERENACH OBJĘTYCH SZKODAMI GÓRNICZYMI

Dbałość o stan dróg na terenach objętych szkodami górniczymi, a w szczególności zapobieganie powstawaniu przełomów drogowych, ma szczególne znaczenie w sezonie jesiennym, bowiem jesienne prace utrzymaniowe stanowią w dużej części kontynuację robót letnich, ale są także przygotowaniem drogi do jej użytkowania w okresie zimowym.

MICHAŁ STAWOWIAK lipiec-sierpień | 4 (75) 2024

PROBLEMATYKA UTRZYMANIA POBOCZY DRÓG ORAZ ZIELENI PRZYDROŻNEJ W SEZONIE LETNIM

Przypatrując się pasowi drogowemu, można zauważyć występowanie nawierzchni sztucznych i powierzchni zielonych. Powierzchnie zielone w pasie drogowym stanowią: pas rozdziału ruchu, nieutwardzone pobocza, skarpy, suche rowy i pasy powiązania z terenem. Występują tam wszystkie rodzaje zieleni, czyli: zieleń niska (trawniki), zieleń średnia (krzewy) oraz zieleń wysoka (drzewa). Udział zieleni w pasie drogowym wpływa na jego własności ekologiczne, estetyczne i konstrukcyjne, a także stanowi rezerwę terenu pod ewentualną modernizację drogi – poszerzenie jezdni i poboczy.

PATRYCJA JASIK lipiec-sierpień | 4 (75) 2024

BUDOWA, PRZEBUDOWA I REMONT DROGI W KONTEKŚCIE WYMOGÓW USTAWY PRAWO BUDOWLANE

Wśród zadań zarządcy drogi ustawa o drogach publicznych [1], dalej: u.d.p., wymienia między innymi pełnienie funkcji inwestora. Zatem to zarządca drogi jest podmiotem odpowiedzialnym za budowę, przebudowę i remont drogi. W zależności od rodzaju przedsięwzięcia musi więc jako inwestor spełnić odpowiednie wymogi prawa budowlanego. Warto zatem wiedzieć, jakie są różnice pomiędzy budową, przebudową a remontem drogi, jak i które przepisy prawa budowlanego znajdą zastosowanie w każdym z tych przypadków.

MICHAŁ STAWOWIAK maj-czerwiec | 3 (74) 2024

POZIMOWE ZABIEGI HIGIENICZNO-SANITARNE W KONTEKŚCIE UTRZYMANIA DRÓG

Corocznie w okresie marca, kwietnia, a czasem również końca lutego powraca problem związany z koniecznością posprzątania na drogach po akcji zimowego utrzymywania dróg. Znamy wiele technik i sposobów na pozimowe sprzątanie dróg gminnych i powiatowych oraz miejskich ulic. Lecz czy zawsze techniki te są skuteczne, efektywne ekonomicznie, a także czy idą w parze z ekologią? W niniejszym artykule wskazano i opisano kilka sposobów na to, jak szybko i efektywnie posprzątać drogi i ulice.