W obliczu narastających wyzwań w utrzymaniu i modernizacji infrastruktury drogowej w Polsce, technologia
SMA 16 JENA stanowi przełomowe rozwiązanie dla dróg samorządowych. Prosta, skuteczna i sprawdzona w praktyce
jednowarstwowa nawierzchnia oferuje realne korzyści technologiczne, ekonomiczne i środowiskowe.
JEDNA WARSTWA – WIELE KORZYŚCI
Podstawą technologii SMA JENA jest wykorzystanie mastyksowo-grysowej mieszanki asfaltowej o nieciągłym uziarnieniu z optymalną zawartością lepiszcza drogowego. Dzięki gruboziarnistym kruszywom możliwe jest ułożenie nawierzchni w jednej warstwie o grubości od 5 do 10 cm, co eliminuje konieczność stosowania tradycyjnych, dwuetapowych konstrukcji. Taki układ upraszcza proces budowy i znacząco go przyspiesza – nawet o 40%, skracając czas zamknięcia odcinka robót, zmniejszając znacznie uciążliwości dla mieszkańców i użytkowników dróg.
Bezpieczeństwo i trwałość i na lata
Wielu zarządców dróg wybiera tę technologię ze względu na bezpieczeństwo. Dzięki zwiększonej szorstkości i odpowiedniej makroteksturze, współczynnik tarcia wzrasta o 15–25%, a woda po deszczu jest dobrze odprowadzona z nawierzchni. Przekłada się to na lepszą przyczepność i bezpieczeństwo jazdy. Nawierzchnia SMA 16 JENA wyróżnia się wyjątkową odpornością na koleinowanie – po 10 latach głębokość koleiny będzie niższa nawet o 60% w porównaniu z klasycznymi warstwami asfaltowymi z betonu asfaltowego. Mocna struktura mieszanki zabezpiecza nawierzchnię przed deformacjami generowanymi przez pojazdy ciężarowe i zaawansowany sprzęt rolniczy.
Nie bez znaczenia jest także trwałość materiału – większa zawartość mastyksu asfaltowego oznacza dłuższe zachowanie elastyczności i mniejszą podatność na spękania termiczne. Z kolei szczelna, struktura chroni przed degradacją wywołaną przez wodę, mróz i sól drogową.
Aby przeczytać artykuł w wersji elektronicznej, musisz posiadać opłaconą PRENUMERATĘ.