Wywiad

WYWIAD Z PIOTREM FRANKE – W STRONĘ BARDZIEJ ZRÓWNOWAŻONEJ MOBILNOŚCI

Organizowanie wysokiej jakości transportu publicznego w Polsce wymaga znajomości coraz bardziej skomplikowanych przepisów. Zaangażowane samorządy, przez ułomność ustawodawstwa, niestety często muszą posługiwać się różnego rodzaju „trikami” prawnymi...

Skąd wzięło się u Pana zainteresowanie tematyką transportu i mobilności?

Z wykształcenia jestem inżynierem budownictwa, a moją zawodową i osobistą pasją od zawsze była infrastruktura – zwłaszcza kolejowa. Jest to dziedzina, która naturalnie łączy się z tematyką transportu i mobilności, ponieważ żadna infrastruktura nie funkcjonuje w próżni – ma służyć ludziom i ich codziennym potrzebom. Uważam, że tylko patrząc na te zagadnienia w sposób całościowy i długofalowy, można tworzyć rozwiązania, które realnie poprawiają jakość życia, nie tylko poprzez usprawnienie przemieszczania się, ale też poprzez pozytywny wpływ na otoczenie, w którym funkcjonujemy. Może zabrzmi to górnolotnie, ale wierzę, że dobrze zaplanowany transport i dostosowana do niego infrastruktura mogą sprawić, że ludziom będzie się po prostu żyło lepiej.

Aby przeczytać artykuł w wersji elektronicznej, musisz posiadać opłaconą PRENUMERATĘ.

   
STREFA DLA
PROFESJONALISTÓW

ZOBACZ ARTYKUŁY O TEJ SAMEJ TEMATYCE

RAFAŁ CZERWCZAK lipiec-sierpień | 4 (81) 2025

BUDOWA DRÓG ROWEROWYCH I PIESZYCH A KONIECZNOŚĆ WYZNACZANIA STREFY BEZ PRZESZKÓD

Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 24 czerwca 2022 r. w sprawie przepisów techniczno-budowlanych dotyczących dróg publicznych (PTB) wprowadziło do systemu warunków technicznych w drogownictwie nowy element w postaci strefy bez przeszkód. Rozwiązanie, które ma służyć poprawie bezpieczeństwa ruchu drogowego, skutkuje jednocześnie koniecznością znacznego zwiększania szerokości pasów drogowych. Idące za tym zwiększenie ekonomicznych, środowiskowych i społecznych kosztów inwestycji w sposób szczególny rzutuje na inwestycje dotyczące dróg pieszych i rowerowych.