Technologie

Narzędzia diagnostyki stanu nawierzchni część 2: pomiary równości podłużnej i poprzecznej

W kolejnej części cyklu dotyczącego diagnostyki stanu nawierzchni, po przedstawieniu podstawowych celów i środków do realizacji polityki utrzymaniowej oraz informacji o ugięciomierzu dynamicznym FWD, przybliżone zostaną dwie cechy nawierzchni drogowej: równość podłużna i równość poprzeczna. Obie cechy mają duże znaczenie w kontekście komfortu i bezpieczeństwa użytkowania dróg, a także odgrywają ważną rolę w procesie odprowadzania wód opadowych z powierzchni jezdni. Ponadto brak wymaganej równości w kierunku podłużnym i poprzecznym jest bezpośrednio odczuwalny przez kierowców i często jest wymieniany jako najważniejszy mankament zdegradowanej nawierzchni. Warto poznać, jak zbadać równość nawierzchni oraz jak prawidłowo ocenić uzyskane wyniki.

Aby przeczytać artykuł w wersji elektronicznej, musisz posiadać opłaconą PRENUMERATĘ.

   
STREFA DLA
PROFESJONALISTÓW

ZOBACZ ARTYKUŁY O TEJ SAMEJ TEMATYCE

MICHAŁ STAWOWIAK wrzesień-październik | 5 (70) 2023

Nowoczesne rozkładarki mas mineralnobitumicznych

Maszynami do rozkładania mieszanek mineralno-bitumicznych są rozkładarki mieszanek mineralno-asfaltowych (bitumicznych) zwane rozściełaczami lub rozkładarkami asfaltu. Maszyny te służą do wbudowywania mieszanek bitumicznych pasmami o szerokości od 2 do 16 m i grubości od 10 do 500 mm i więcej. Maszyny do rozkładania mieszanek bitumicznych o szerokościach powyżej 9 m są zazwyczaj na podwoziu gąsienicowym. Obecnie rozściełacze to maszyny o napędzie i sterowaniu hydraulicznym.

PIOTR KIJOWSKI wrzesień-październik | 5 (70) 2023 Tekst otwarty

Nawierzchnie betonowe na drogach samorządowych – przegląd technologii

Od ponad dwóch dekad wśród samorządów na szczeblu powiatowym i gminnym systematycznie rośnie zainteresowanie nawierzchniami betonowymi. Co roku powstaje ok. 150 km nowych odcinków takich dróg. Według szacunków Stowarzyszenia Producentów Cementu zbudowano już ponad 1500 km nawierzchni betonowych w całej Polsce. Są to odcinki o długości od kilkuset metrów do kilku kilometrów, w zależności od potrzeb i możliwości finansowych. W niniejszym artykule zostaną przedstawione technologie stosowane w budowie nawierzchni betonowych na lokalnych drogach samorządowych.