Projektowanie

Kształtowanie dojazdów rowerowych do skrzyżowań

W polskiej praktyce często stosowane są odgięcia drogi rowerowej przed przejazdami dla rowerów, jednak eksperci z krajów o dużym doświadczeniu w organizacji ruchu rowerowego zdecydowanie odradzają takie rozwiązanie i dopuszczają jego zastosowanie jedynie w ściśle określonych warunkach.

W dotychczasowej polskiej praktyce budowy dróg dla rowerów często spotykane są odgięcia drogi dla rowerów przed przejazdami dla rowerów (zdj. 1., 2.). Odgięcia te są uzasadniane dwojako:

  • wytworzeniem azylu dla samochodu skręcającego z jezdni równoległej do drogi dla rowerów lub samochodu wyjeżdżającego z jezdni prostopadłej do drogi dla rowerów,
  •  zmniejszeniem prędkości rowerzysty przed przejazdem rowerowym.

Z drugiej strony zaobserwowano także wiele skutków negatywnych:

  • utrudnienie lub wręcz uniemożliwienie ewakuacji rowerzysty z przejazdu dla rowerów,
  • utrudnienie obserwacji zbliżających się rowerów przez kierowcę,
  • w szczególności nieczytelność zamiarów rowerzysty dla kierowcy,
  • utrudnienie obserwacji zbliżających się samochodów przez rowerzystę,
  • konflikty pomiędzy mijającymi się rowerzystami na dwukierunkowych drogach dla rowerów.

[ . . . ]

Aby przeczytać artykuł w wersji elektronicznej, musisz posiadać opłaconą PRENUMERATĘ.

   
STREFA DLA
PROFESJONALISTÓW

ZOBACZ ARTYKUŁY O TEJ SAMEJ TEMATYCE

TADEUSZ KOPTA maj-czerwiec | 3 (44) 2019

Ruch rowerowy na skrzyżowaniach

Skrzyżowania są miejscem szczególnie istotnym dla ruchu rowerowego, także ze względu na przepustowość, stanowiąc w miastach najważniejszy czynnik ją ograniczający. Wpływają na czas podróży i wydatek energetyczny rowerzystów, zmuszając ich do zatrzymywania, oczekiwania na otwarcie ruchu i ponownego rozpędzania się. To także obszar newralgiczny, jeśli chodzi o bezpieczeństwo ruchu – to na skrzyżowaniach dochodzi do około połowy wypadków i kolizji z udziałem rowerzystów.