Prawne Zeszyty Drogowe

Geodezyjna obsługa inwestycji drogowych

Zanim dokona się symboliczne wbicie pierwszej łopaty na placu budowy drogi, inwestor musi przejść przez skomplikowaną procedurę administracyjno-prawną i projektową, obejmującą etapy: projektowania wstępnego, uzyskania decyzji administracyjnych, projektowania uzupełniającego i końcowego oraz uzyskania zewnętrznych środków inwestycyjnych. W całym procesie inwestycyjnym geodeta odgrywa istotną rolę już na etapie projektowania, choćby sporządzając mapę do celów projektowych. Jednakże największe poczucie odpowiedzialności towarzyszy geodecie w trakcie realizacji inwestycji na terenie budowy. Oto jak sprawnie przejść przez proces geodezyjnej obsługi inwestycji drogowych.

Na etapie realizacji inwestycji drogowych czynnościami geodezyjnymi są:

  • założenie i pomiar osnowy realizacyjnej,
  • wytyczenie obiektów budowlanych w terenie,
  • geodezyjna obsługa budowy i montażu obiektu budowlanego,
  • pomiary przemieszczeń obiektu i jego podłoża oraz pomiary odkształceń obiektu,
  • geodezyjna inwentaryzacja powykonawcza obiektów budowlanych i urządzeń podziemnych.

Osnowa realizacyjna

Poziome i wysokościowe osnowy realizacyjne są przeznaczone do wykonywania pomiarów geodezyjnych związanych z projektowaniem, budową oraz eksploatacją obiektów budowlanych. Osnowę realizacyjną zakłada się w przypadkach, gdy:

  • bezpośrednio z istniejącej poziomej osnowy geodezyjnej i osnowy pomiarowej nie można dokonać tyczenia,
  • dokładność istniejącej poziomej osnowy geodezyjnej i osnowy pomiarowej jest zbyt niska dla potrzeb inwestycji,
  • istniejąca pozioma osnowa geodezyjna i osnowa pomiarowa podczas realizacji inwestycji może ulec zniszczeniu.

Osnowa realizacyjna pod względem konstrukcyjnym może być siecią jednorzędową lub siecią dwurzędową zakładaną dla złożonych i dużych inwestycji realizowanych sekwencyjnie. Dokumentacja projektowa osnowy realizacyjnej powinna zawierać m.in.:

  • opis techniczny definiujący zasięg projektowanej sieci, sposób jej zagęszczenia, technologię realizacji projektu, maksymalne odległości pomiędzy punktami, maksymalne długości ciągów niwelacyjnych,
  • mapę z projektem osnowy w skali 1:10 000, na którą należy nanieść istniejące w zasięgu inwestycji punkty osnowy podstawowej i szczegółowej (poziomej i wysokościowej) oraz projektowaną sieć,
  • sporządzony na podstawie projektu budowlanego (wykonawczego) szkic projektu osnowy realizacyjnej,
  • opisy topograficzne punktów nawiązania oraz istniejących punktów osnowy włączonych do projektu,
  • sposób stabilizacji punktów osnowy realizacyjnej. Dodatkowe warunki, jakie winna spełniać osnowa realizacyjna dla inwestycji drogowych, są następujące:
  1. dla dróg:
    • punkty osnowy realizacyjnej powinny być zlokalizowane w bezpośrednim sąsiedztwie pasa drogowego tak, aby umożliwiały prowadzenie obsługi geodezyjnej trasy drogowej i obiektów mostowych oraz nie były narażone na zniszczenie w trakcie budowy i wskutek prowadzonych prac rolnych na gruntach sąsiednich,
    • konstrukcja osnowy powinna odpowiadać kształtowi obiektu,
    • odległości między puntami nie powinny być większe niż 300 m,
    • z każdego punktu winna być zapewniona maksymalna widoczność na realizowany odcinek drogi;
  2. dla obiektów mostowych:
    • punkty osnowy powinny być zlokalizowane w bezpośrednim sąsiedztwie i ze wszystkich stron obiektu w taki sposób, aby zapewniały dobrą widoczność na realizowany obiekt,
    • lokalizacja punktów powinna w minimalnym stopniu narażać punkty na ich uszkodzenie lub zniszczenie.

W przypadkach, gdy przy realizacji inwestycji niezbędne jest wykonywanie geodezyjnych pomiarów sytuacyjnych i wysokościowych z dokładnością wyższą niż odpowiednio 0,10 m i 0,02 m, osnowę realizacyjną zakłada się w układzie lokalnym, którego początek wyznaczony jest przez współrzędne punktu ciężkości obszaru inwestycji, zaś jego osie zorientowane są przez główną oś inwestycji. Sposób stabilizacji punktów osnowy realizacyjnej należy określić w warunkach technicznych wykonania prac geodezyjnych. Co do zasady, punkty stabilizuje się znakami z

[ . . . ]

Aby przeczytać artykuł w wersji elektronicznej, musisz posiadać opłaconą PRENUMERATĘ.

   
STREFA DLA
PROFESJONALISTÓW

ZOBACZ ARTYKUŁY O TEJ SAMEJ TEMATYCE

ELŻBIETA SZAFRANKO wrzesień-październik | 5 (22) 2015

Ochrona drzew i krzewów w świetle nowelizacji ustawy. Jak przeprowadzić proces inwestycyjny?

Formalności związane z przygotowaniem inwestycji budowlanych i wycinką drzew były dotąd regulowane przepisami ustawy z 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody, jednak 28 sierpnia br. weszły w życie nowe, istotne zmiany prawne. Które przepisy ustawy z dnia 25 czerwca 2015 r. o zmianie ustawy o samorządzie gminnym oraz niektórych innych ustaw są kluczowe dla przeprowadzenia procesu inwestycyjnego w drogownictwie?

MARCIN KRAWCZYK wrzesień-październik | 5 (22) 2015

Nowy kierunek zmian w zasadach przekazywania dróg

Blisko dwa lata samorządy oraz zarządcy dróg czekali na decyzję określającą zasady przekazywania dróg w ramach jednostek samorządu terytorialnego różnego szczebla. Dopiero wyrokiem z dnia 26 maja 2015 r. (Kp 2/13) Trybunał Konstytucyjny przesądził, iż ustawa z 13 września 2013 r. o zmianie ustawy o drogach publicznych jest zgodna z Konstytucją. Orzeczenie Trybunału Konstytucyjnego ma znaczenie nie tylko w sferze stricte prawnej, ale stanowi również bogate źródło wiedzy na temat przekazywania dróg w kontekście ustrojowym.