Ciekawe Realizacje

Jak wykorzystać "schetynówki"

Poprawa stanu dróg na przykładzie realizacji przeprowadzonych przez Zarząd Dróg Powiatowych w Poznaniu

Setki kilometrów dróg, które dziś przybliżają Wielkopolskę zdecydowanie do Europy, nowoczesne skrzyżowania i ronda z wykorzystaniem najnowszych technologii, a co za tym idzie zdecydowana poprawa bezpieczeństwa zarówno pieszych, jak i kierowców dróg – to tylko niektóre efekty wprowadzonego trzy lata temu Narodowego Programu Naprawy Dróg Lokalnych, zwanego popularnie „schetynówkami”. Jak się okazuje, powiat poznański jest niekwestionowanym liderem, jeśli chodzi o liczbę wniosków, które dzięki bardzo wysokim notom zyskały dofinansowanie z tego rządowego programu.

Tylko w minionym roku, dzięki miliardowi złotych z budżetu państwa, zmodernizowano i zbudowano 2,6 tys. km dróg lokalnych, natomiast od początku działania programu – 8,2 tys. km dróg powiatowych i gminnych w całym kraju. Co roku powiaty i gminy mogą ubiegać się o miliony złotych na dofinansowanie modernizacji, remontów czy przebudowy dróg, którymi zarządzają.

Priorytetem programu jest eliminacja odcinków dróg o najgorszym stanie technicznym, a także utrzymanie w odpowiednim standardzie tych, które stanowią podstawę do przenoszenia ruchu tranzytowego oraz są najbardziej obciążone ruchem pojazdów. Program umożliwia też prowadzenie racjonalnej polityki z uwzględnianiem największych potrzeb remontowych, przy wsparciu innej jednostki budżetowej np. gmin.

Udział w Narodowym Programie Naprawy Dróg Lokalnych sprawia, że z roku na rok stan techniczny dróg w powiecie poznańskim sukcesywnie się poprawia. Należy podkreślić, że jesteśmy zarządcą, który posiada najdłuższą sieć drogową. Łączna długość dróg powiatowych wynosi obecnie 750 km, czyli prawie 8 razy więcej niż ma każda gmina i od 4 do 5 razy więcej niż Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad lub Wielkopolski Zarząd Dróg Wojewódzkich na obszarze powiatu poznańskiego.

Pierwsza „schetynówka” w powiecie poznańskim

W połowie lipca 2009 roku nastąpił odbiór techniczny 613-metrowego odcinka drogi powiatowej nr 2441P Kostrzyn-Kleszczewo w ciągu ulicy Kleszczewskiej w miejscowości Czerlejno, gm. Kostrzyn Wlkp. Przebudowa rozpoczęła się w kwietniu tego samego roku. Trasa 2441P stanowi połączenie drogi krajowej nr 92 w Kostrzynie z drogą wojewódzką nr 434 w miejscowości Kleszczewo. Przebudowa drogi w Czerlejnie była finansowana przez: Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji w wysokości 500 tys. zł, powiat poznański dał ok. 700 tys. zł oraz tyle samo Urząd Miasta i Gminy Kostrzyn Wielkopolski. Zakres podjętych robót

[ . . . ]

Aby przeczytać artykuł w wersji elektronicznej, musisz posiadać opłaconą PRENUMERATĘ.

   
STREFA DLA
PROFESJONALISTÓW

ZOBACZ ARTYKUŁY O TEJ SAMEJ TEMATYCE

TERESA MATEREK listopad-grudzień | 1 (1) 2013

Obowiązki zarządcy drogi po zakończeniu sezonu zimowego

Jednym z obowiązków zarządcy drogi, wynikającym z ustawy o drogach publicznych z dnia 21 marca 1985 roku (Dz.U. z 2007 r. Nr 19, poz. 115 z późn. zm.), jest przeprowadzanie na podstawie art. 20 pkt 10 okresowych kontroli stanu dróg i drogowych obiektów inżynierskich ze szczególnym uwzględnieniem ich wpływu na stan bezpieczeństwa ruchu drogowego. Obowiązek ten powinien być realizowany w ciągu całego roku, ale zwłaszcza po wystąpieniu ekstremalnych warunków na drogach takich, jak kataklizmy, powodzie itp.

MARIUSZ AUGUSTYN listopad-grudzień | 1 (1) 2013

Zagospodarowanie przestrzenne z usytuowaniem trasy rowerowej. Przegląd standardów technicznych dla infrastruktury rowerowej

W ostatnim czasie w Polsce znacznie wzrosło natężenie ruchu rowerowego, zwłaszcza na terenach zabudowanych. Jazda rowerem stała się modna, funkcjonalna, ekonomiczna i ekologiczna przede wszystkim w dużych miastach. Coraz więcej osób stawia na ten pojazd, który służy dojazdom na zakupy i do pracy także w mniejszych miejscowościach. W związku z tym należy bardziej rozbudowywać infrastrukturę rowerową.